Warsztat: Green Belt

„Organizacja Six Sigma nieustannie się „uczy”. Co oznacza, że organizacja ta cały czas zdobywa nowe informacje od klientów, z zewnętrznego środowiska oraz z procesów i wykorzystuje zdobytą wiedzę do dostarczenia nowych pomysłów, produktów, usług i udoskonaleń. Następnie ocenia wyniki swoich działań… i uczy się dalej.”

CELE I KORZYŚCI

  • Nabycie zaawansowanej wiedzy dot. Six Sigma
  • Nabycie umiejętności wykorzystania zaawansowanych narzędzi DMAIC/Six Sigma
  • Nabycie kompetencji związanych z przywództwem podczas realizacji projektu

PROGRAM

  • 1) Sesja nr 1 – wprowadzenie do Six Sigma oraz faza „DEFINE”:
    • Co to jest Lean i Six Sigma ?
    • Infrastruktura i zasady Six Sigma
    • Co to jest projekt ?
    • Co to jest problem ?
    • Elementy miękkie – praca zespołowa (role w zespole, pierwsze spotkanie zespołu, kolejność działań – ludzie, sponsor )
    • Omówienie dokumentacji projektowej (karta projektu, harmonogram)
    • DMAIC wprowadzenie
    • SIPOC – ogólny obraz procesu
    • Definiowanie problemu i celu (SMART)
    • Badanie głosu Klienta (CTQ/CTC), komunikacja w projekcie
    • Zadania do realizacji
    • Problemy a metodyka, Problemy w projektach
    • Błędy w projektach

  • 2) Sesja nr 2: fazy „MEASURE” i „ANALYSE”:
    • Wprowadzenie do fazy Measure
    • Szczegółowa mapa procesu – ćwiczenie
    • Zasady mapowania
    • Generowanie przyczyn – ćwiczenie
    • 5 why
    • Techniki kreatywne: burza mózgów – rodzaje, kwiat lotosu, odwrócona, filary, warianty
    • Lejkowanie i wybór zmiennych: diagram pokrewieństwa, drzewa, Ishikawa, ocena ekspercka (skala, metody)
    • Plan zbierania danych i weryfikacja oraz stratyfikacja danych
    • Statystyczny obraz procesu (histogram, boxplot, szereg czasowy)
    • System pomiarowy i jego weryfikacja
    • Wprowadzenie do fazy Analyse
    • Zmienność procesu (SPC – głos klienta a głos procesu)
    • Przyczyny specjalne i ogólne
    • Zdolność procesu – analiza
    • Diagram Pareto
    • Weryfikacja hipotez
    • Korelacja i regresja
    • Dane ciągłe i dyskretne
    • Próba i jej dobór
    • Średnia mediana, odchylenie standardowe
    • T-test
    • Test Chi – kwadrat
    • Prezentacja uzyskanych danych – ćwiczenie teoria

  • 3) Sesja nr 3: fazy „IMPROVE” i „CONTROL”:
    • Wprowadzenie do fazy Improve
    • Generowanie rozwiązań – omówienie plus ćwiczenie
    • Kreatywność
    • Diagram drzewa
    • Diagram „How-How” („Jak-jak”)
    • Ocena i wybór rozwiązań
    • Macierz decyzyjna
    • Ocena ryzyk
    • Omówienie narzędzia (prawdopodobieństwo – dotkliwość)
    • Pilotaż – czas trwania, przygotowanie, przeprowadzenie, podsumowanie, ewentualna korekta rozwiązań, diagram drzewa - ćwiczenie
    • Wdrożenie a rola sponsora w wyborze rozwiązań
    • Komunikacja
    • Wprowadzenie do fazy Control
    • Ocena wyników
    • Ustanowienie standardu
    • Narzędzia utrzymujące standard
    • Sterowanie wizualne
    • Poka Yoke
    • Shopfloor Management
    • Opór przed zmianą – techniczny, mentalny
    • Wprowadzenie zmian
    • Ocena rezultatów biznesowych
    • Zamknięcie projektu