KSIĄŻKI

Obrazek

"Rewolucja Six Sigma" George Eckes.

Jak dla mnie to biblia Six Sigma. Pierwsza książka dot. Six Sigmy, którą chłonąłem. Szczegółowy opis cyklu DMIAC, wiele przykładów, wskazówek.

Dla każdego rozpoczynającego przygodę z Six Sigma - lektura obowiazkowa

Obrazek

"Six Sigma jako trwały element kultury organizacji" George Eckes

Druga ksiażka Pana Eckes`a.

Pan Eckes zwraca uwagę, iż mamy dziś w zarządzaniu do czynienia
z brakiem równowagi pomiędzy komponentem naukowym
a komponentem ludzkim. Kwestie kulturowe są często zaniedbywane.
Poznaj znaczenie wzoru: QxA=E


Obrazek

"Six Sigma sposób poprawy wyników nie tylko dla firm takich, jak GE czy Motorolla" Peter S.Pande, Robert P.Neuman, Roland R.Cavanagh

Świetna książka wskazująca pełną drogę do implementacji tego Programu. Od strategii, przez dostosowanie Six Sigmy
do realiów firmy po plan działania.

Znajdziesz w niej odpowiedzi na pytania takie jak: "Czy jest dobry moment na wdrożenie Six Sigma w twojej firmie?", "Gdzie i jak powinieneś zacząć?", "Jak przygotować liderów?"

Obrazek

"Six Sigma wykorzystanie programu jakości do poprawy wyników finansowych" Mikel Harry i Richard Schroeder

Kolejna pozycja podpowiadająca nam kompleksowe wdrożenie
Six Sigma. Jak dla mnie równie
(a może jednak bardziej) kompleksowo podpowiadająca
na co zwrócić uwagę.

Znajdziesz tu definicje i kluczowe znaczenie "ukrytych fabryk", jak mierzyć rezultaty w skali sigma oraz jak zbudować infrastrukturę Six Sigma (Championi, Master Black Belt, Bleck Belt i Green Belt).

Obrazek

"Lean Banking zastosowanie Six Sigma w świecie finansowym
z przykładami" Fabrizio Majorana
i Alessandro Morelli

Obok "Rewolucji Six Sigma" druga obowiązkowa pozycja. Dlaczego?

Ponieważ opisano cały cykl DMAIC w szczegółach i to
z przykładami, wzorami dokumentów. Świetny materiał dla początkujących adeptów ale także dla "starych wyjadaczy" by zweryfikować swoje podejście.

Obrazek

"Nowa Six Sigma" Matt Barney
i Tom McCarty

84str. tylko? Hmm, jakby to delikatnie napisać... Dobrze, że tylko 84 str.

W zasadzie nie bardzo wiem jak streścić tą książkę. Jedna
z niewielu które nie wywarły
na mnie wielkiego wrażenia. To co odnajdziemy w tej książce, znajdziemy też w internecie. Autorzy opisują przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Six Sigma. Niestety ciężko strawialnym (jak dla mnie) językiem.

Obrazek

"Projekty przynoszące oszczędności" Igor Łęgowski

40str. opisu cyklu DMAIC, który wykorzystujemy w projektach Six Sigmowych.

Znajdziemy tam wskazówki dot. niektórych narzędzi wykorzystywanych w tego typu projektach. Znam jednak Igora od wielu lat i liczę na więcej...

Obrazek

"Zrozumieć zmienność klucz do zarządzania chaosem" Donald J.Wheeler

Genialna, po prostu genialna książka. Najlepsza jaką przeczytałem dot. kart kontrolnych (jedno z 7 narzędzi jakości i SPC). Wiele cytatów z tej książki znajdziesz w sekcji "Cytaty".

Obrazek

"Statystyka dla bystrzaków" Deborah J.Rumsey

358str. samego mięsa. I wierz mi, nie musisz być statystykiem by zrozumieć pojęcia i narzędzia statystyczne, które muszą nas wspierać na drodze ciągłego doskonalenia.

To nie tylko opis, to przykłady wykorzystania. Średnie, mediany, percentyle czy odchylenie standardowe, rozkłady danych i centralne twierdzenie graniczne. Spokojnie - to wszystko jest dla ludzi a wspierać nas mają podczas usprawniania procesów.

Obrazek

"Statystyka przewodnik mocno ilustrowany" Larry Gonick i Woollcott Smith

Statystyka, opis statystyczny, pobieranie prób, testowanie hipotez... i wiele wiele więcej - a to wszystko w formie komiksu. Interesujące i przyjazne przedstawienie przydanych narzędzi statystycznych.

Język używany w wyjaśnieniu czasem trudnych (wydawałoby się) narzędzi jest bardzo przyjazny i zrozumiały.

Obrazek

"Kaizen klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii" Masaaki Imai

Uwielbiam tą książkę. Encyklopedia kaizen - co tu dużo mówić. Ogrom "mięsa", konkretów, które można wykorzystać w naszej pracy by ulepszać procesy. Czy kaizen może działać tylko w Japonii? Niech odpowiedzią będzie cytat z tej książki: "Wiele japońskich praktyk zarządczych odniosło sukces po prostu dlatego, że są efektywne. Nie ma on wiele wspólnego z czynnikami kulturowymi"

Obrazek

"Gemba Kaizen zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania" Masaaki Imai

Druga encyklopedia kaizen. Chcesz poznać co to Gemba Kaizen, jak zarządzać jakością, standardy, 5S, Muda, zarządzanie wizualne, role przełożonych? To koniecznie przeczytaj i stosuj. Do tego studia przypadków. Pełne zrozumienie kaizen daje nam "Dom zarządzania gemba", poczytaj, pomaga lepiej zrozumieć jak wdrażać kaizen.

Obrazek

"Kultura Kaizen budowanie
i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia" Jon Miller, Mike Wroblewski, Jaime Villafuerte

Kultura organizacyjna jest tworzona poprzez powtarzalność praktyk. Jak więc złapać wirusa kaizen? Czym jest kultura kaizen? Znajdziesz tu m.in. porównanie kultury tradycyjnej z kulturą kaizen czy też cel trzech cykli kaizen (kaizen codzienne, kaizen projektowe i kaizen wspierające).

Obrazek

"Filoziofia kaizen - jak mały krok może zmienić Twoje życie"
dr Robert Maurer

Warto przeczytać tą książkę z kilku powodów. Pierwszy to duża dawka wiedzy. Chcesz poznać sześć strategii zastosowania kaizen? A może dlaczego zmiana przeraża i ile mamy tych mózgów i w jaki sposób ciało migdałowate kontroluje reakcję "walki lub ucieczki"? Drugi to właśnie naukowe wyjaśnienie siły małych zmian i ciągłego zadawania pytań.

Obrazek

"Kaizen Express - Prewodnik Twojej podróży drogą Lean" - Toshiko Narusawa i John Shook

Ogrom wiedzy dot. kaizen. Warto dodać, że dwujęzyczna, można więc podszlifować język angielski. Mnóstwo ilustracji, przykładów. To ułatwia przyswajanie wiedzy dot. m.in. czym jest TPS, Muda, Just-in-Time, Pull, Heijunka, Jidoka, stabilność procesu oraz podróż w kierunku Lean. Zdecydowanie polecam.

Obrazek

"Warsztaty Kaizen, praktyczny poradnik jak poprowadzić skuteczne warsztaty doskonalenia procesów" - Mark R.Hamel

Cenię sobie tą pozycję z uwagi na dedykację otrzymaną od Pana Marka - autora :-) Jeżeli planujecie tygodniowe warsztaty Kaizen warto sięgnąć po ten podpowiednik. Ta inspiracja z jednej strony da wam krótki kurs "Kaizenologii", z drugiej pokaże jak się przygotować, przeprowadzić warsztaty Kaizen i co dalej... Na prawdę warto.

Obrazek

"Kaizen - jak osiągać wielkie cele małymi krokami" - Tomasz Miler

Kolejna książka, którą warto mieć w swojej kolekcji, by lepiej zrozumieć kaizen. Poza definicjami, dekalogiem Kaizen autor dzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie zmian, kształtowania nawyków. Duża ilość ćwiczeń i pytań, które mają w nas wzbudzić refleksję.

Obrazek

"Filozofia kaizen w biurze" - William Lareau

Office Kaizen - jak działa i czym jest? A może marnotrawstwa z perspektywy ludzkiej, procesowej czy kierowniczej? Koncepcja SLIM-IT czy metoda dwudziestu kluczy KCG...? Sporo nowych informacji, a może tylko inaczej nazwanych?

Obrazek

"Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata" - Jeffrey K.Liker

Jedna z książek, w której jestem po prostu zakochany... 14 zasad drogi Toyoty (przypisanych do 4 działów), model drogi Toyoty, historia Toyoty - a więc to co tworzy podwaliny i buduje przyszłość. Aby lepiej zrozumieć Lean/Kaizen koniecznie przeczytaj tą inspirację.

Obrazek

"Toyota pod ostrzałem - wykorzystanie możliwości które niesie kryzys" - Jeffrey K.Liker i Timothy N.Ogden

Czy to możliwe by wzorzec do naśladowania popełniał błędy? Co zrobić, jak wykorzystać nasze potknięcie by stać się lepszą firmą, organizacją? Co się dzieje gdy przestajemy przestrzegać własnych zasad... Ta inspiracja utwierdziła mnie w przekonaniu, że droga ciągłego doskonalenia to właściwy kierunek działania.

Obrazek

"Droga Toyoty do doskonałości w usługach - jak rozwijać lean w firmie usługowej" - Jeffrey K.Liker i Karyn Ross

Czy Lean może działać w procesach usługowych? Oczywiście, że tak - po wielu latach praktykowania w tym obszarze nie widzę, żadnych innych niż w obszarach produkcyjnych ograniczeń. Ta inspiracja pomoże ci lepiej przygotować się implementacji Lean w twoim środowisku.

Obrazek

"Toyota Kata" - Mike Rother

Wiecie, że 10% usprawnień w Toyocie dokonywana jest przez pracowników bezpośrednio produkcyjnych, reszta usprawnień należy do personelu nie bezpośrednio produkcyjnego... Zdziwieni? A co powiecie na stwierdzenie, że "mapowanie strumienia wartości nie powstało jako metoda usprawnienia procesu (..)"? Kata - wzorce, formy czy zwyczaje myślenia i zachowania. Jak to robi Toyota - przeczytaj inspirację.

Obrazek

"To jest LEAN - rozwiązując paradoks efektywności" - Nicolas Modig i Par Ahlstrom

Musicie ją przeczytać. Pierwsza i jedyna pozycja koncentrująca się na efektywności przepływu. Koncentrować się na zasobach czy przepływie - czego możesz się spodziewać w tych przypadkach. Efektywne wyspy czy efektywny ocean - oto jest pytanie. Czy TPS i Lean to to samo oraz czym Lean nie jest.

Obrazek

"Lean w biurze i usługach - przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym" - Drew Locher

Jeżeli pracujesz w firmie usługowej lub reprezentujesz procesy usługowe - ta inspiracja jest dla ciebie. Dowiesz się jak możesz organizować pracę, jak w tym środowisku zastosować m.in. system ssący, sterowanie wizualne, 5S, poka-yoke.

Obrazek

"Jak wdrożyć Lean praktyczny poradnik. Usprawniaj procesy, twórz wartość, rozwijaj ludzi" - Art Byrne

Autor zabiera nas w wyjątkową podróż. Lean to tylko kilka stosunkowo prostych idei i mnóstwo ciężkiej pracy. Zasady Lean są w gruncie rzeczy bardzo proste. Jak mawiał Taiichi Ohno, sprowadzają się w zasadzie do zdrowego rozsądku. Problem w tym, że niemal w każdym aspekcie różnią się o 180 stopni od tradycyjnego zarządzania.

Obrazek

"Jak zrewolucjonizować firmę dzięki LEAN Management czyli jak prezesi, dyrektorzy i właściciele wykorzystują zasady Lean Management do transformacji swoich firm i do zwiększania wartości dostarczanej klientom" - Art Byrne

Tym razem podróż rozpoczyna się od porady iż prawdziwa przewaga tkwi w koncentracji na doskonaleniu każdej czynności tworzącej wartość. Wiesz, że firmy usługowe najczęściej wprowadzają nowy system komputerowy (dużym kosztem), zamiast rzeczywiście usprawniać sam sposób, w jaki wykonywana jest praca? Prowadzi to jedynie do automatyzacji istniejącego marnotrawstwa, a nie jego eliminacji.

Obrazek


"Odchudzanie firm eliminacja marnotrawstwa - kluczem do sukcesu" - James P.Womack i Daniel T.Jones

Z pewnością znasz 5 zasad odchudzonego działania. Tutaj znajdziesz szczegóły, ich rozwinięcie. Odnajdziesz także wskazówki jak wykonać skok w odchudzaniu, tj. jak przejść od myślenia do działania. Obowiązkowa inspiracja.

Obrazek

"Maszyna, która zmieniła świat" - James P.Womack, Daniel T.Jones i Daniel Roos

Nie wiem czy nie popełniłem błędu nie ujmując tej pozycji jako nr 1 w grupie Lean. Od tego się zaczęło... Pełny opis całego sytemu Lean. 5 lat badań i wskazanie wyższości szczupłego systemu vs produkcji masowej.

Obrazek

"Lean CEO w drodze do doskonałości" - Jacob Stoller

Bez wsparcia kierownictwa nie uda się wdrożyć/wdrażać żadnych metod (Lean, Kaizen, Six Sigma). Ta książka ukazuje prawdziwy potencjał Lean, dzięki obszernym wywiadom z dyrektorami generalnymi. Autor rozmawiał z 28 praktykami, którzy własnymi słowami opisują wdrażanie filozofii Lean.

Obrazek

"Kopalnia złota - powieść o zarządzaniu firmą w oparciu o Lean Management" - Freddy Balle i Michael Balle

To jest powieść o lean - niesamowite. Na przykładzie jednej z fabryk syn przy wsparciu ojca dokonuje zmian. To nie suchy opis narzędzi, to rzeczywiste zmiany, trudności, wątpliwości, efekty. Przy tym podpatrzysz przykłądy konkretnych wdrożeń. Na prawdę warto.

Obrazek

"Ukryty skarb - czyli jak zwiększyć produktywność usług w oparciu o model wielowariantowy i Lean Management" - Remigiusz Horbal

Jedna z moich ulubionych inspiracji.Mnóstwo wskazówek gdzie szukać tego tajemniczego ukrytego skarbu. Poznasz takie kategorie zakłóceń jak; skały i quick fixy, siedem kroków do zwiększenia produktywności usług, czym jest model wielowariantowy w usługach (rodziny produktów/usług).

Obrazek


"Office Samurai - Lean w biurze" - Michał Wolak i Andrzej Kinastowski

Książka już rozpoczyna się interesująco. Pierwsza porada to "Idź i zobacz". Idą do Gemba otrzymasz wsparcie w postaci listy kontrolnej - wow. Obserwacja procesu to jedno ale jakie wnioski z niej wynikają, przeczytasz o przykładach marnotrawstw i odwiecznym pytaniu: "Dlaczego?" 113 stron inspiracji...

Obrazek

"Lean dla bystrzaków" - Natalie J.Sayer i Bruce Williams

Jeżeli szukasz prostoty a jednocześnie jednej pozycji z ogromem tego czym jest i z czego składa się Lean - ta inspiracja jest dla Ciebie.Od podstaw Lean przez kulturę Lean, zrozumienie przepływu i strumienia wartości, narzędzia Lean po przedsiębiorstwo Lean i najlepsze praktyki Lean... Będzie się działo :-)

Obrazek

"Narzędzia Lean podejście praktyczne" - Jacek Kukiz

Powinieneś mieć tą inspiracją w swojej biblioteczce. Dlaczego? Ponieważ wielu polskich Praktyków opisało 56 narzędzi Lean podzielonych na kilka kategorii. Czyta się jednym tchem i zawsze warto do niej wracać. A przy tym poznasz polskich pasjonatów Lean - to już samo w sobie jest rekomendacją.

Obrazek

"Zarządzanie strumieniem wartości w biurze - osiem etapów doskonalenia procesów biurowych" - Don Tapping i Tom Shuker

Ciekawa inspiracja. Znajdziemy w niej odpowiedź m.in. na pytanie: "Po co wdrażać szczupły system?" oraz jakie powinny być kluczowe działania i obowiązki kierownictwa. Otrzymamy wskazówki dot. strumienia wartości oraz trzech faz wdrażania szczupłego systemu w biurze (dostosowanie do popytu - ciągły przepływ - poziomowanie). Ogrom wiedzy i przykładów.

Obrazek

"Naucz się widzieć - eliminacja marnotrawstwa poprzez mapowanie strumienia wartości" - Mike Rother i John Shook

Klasyka, obowiązkowa inspiracja. Sam tytuł, który powinien nam towarzyszyć na drodze ciągłego doskonalenia - bo jakże trudno potrafić dostrzegać marnotrawstwa... Kompleksowy przewodnik jak przygotować mapę strumienia wartości (VSM) i co z tego powinno wynikać. Zabierzesz ze sobą także wskazówki dot. co sprawia, że strumień wartości płynie oraz jak osiągnąć stan przyszły.

Obrazek

"Zarządzać znaczy uczyć - rozwiązywanie problemów i rozwój pracowników z wykorzystaniem metody A3" - John Shook

Droga Lean to posiadania "właściwej" nawigacji - metody. Dla większości z nas przejście do zarządzania wg A3 jest trudnym krokiem. Wymaga podporządkowania się naukowej metodzie PDCA. Struktura A3 pomaga nam przejść przez cykl rozwiązywania problemów - właśnie przez strukturalne podejście. Polecam

Obrazek

"Logistyka wewnętrzna fabryki wg zasad Lean Manufacturing" - Rick Harris, Chris Harris i Earl Wilson

Zarządzanie materiałami wymaga wiedzy o przepływie części. Jak dana część jest nabywana, jak jest dostarczana, jak jest zapakowana, gdzie jest składowana i kto ją dostarcza do miejsca użycia w fabryce. Te istotne odpowiedzi możemy zebrać tworząc "Plan dla każdej części (PDKC)". Wiemy, że to jednak nie wszystko. Jeżeli jednak uwzględnimy market części nabywanych, zaprojektujemy trasy dostaw oraz system zarządzania informacjami - zbliżymy się do stanu idealnego/oczekiwanego.

Obrazek

"Tworzenie ciągłego przepływu - przewodnik dla menedżerów, inżynierów i pracowników produkcji" - Mike Rother i Rick Harris

Ta książka koncentruje się na tworzeniu ciągłego przepływu w stymulatorze strumienia wartości. Kiedy obserwujesz proces, gniazda lub linie - co widzisz? Jaki jest czas taktu, czas cyklu? Czy do gniazda są przyporządkowane właściwe produkty? Sam często neguje czy wszystkie zabiegi są niezbędne dla wyprodukowania/opracowania produktu/zlecenia/usługi. Świetna inspiracja.

Obrazek

"Przejdź na logikę przepływu przestań gasić pożary i popraw obsługę klienta" - Ian Glenday

Proces i przepływ jest dla mnie kluczowy w pracy projektowej/ doskonalenia procesów. Podręcznik ten przedstawia narzędzia oraz system zarządzania - "Sito Glendaya". Umożliwia ono szybkie tworzenie stabilnych przepływów wspomaganych systemem ssącym opartym o zasadę uzupełniania dla kilku produktów stanowiących znaczną część sprzedaży. Jednocześnie wydziela osobny system dla wyrobów produkowanych na zamówienie, w małych ilościach, dla których popyt jest bardzo nieprzewidywalny.

Obrazek

"Diagram Ishikawy - sposób na rozwiązanie problemu" - Miłosz Mróz

Jedno z 7 "złotych"/"starych" narzędzi jakości ale opisane nie tylko z perspektywy samego instrumentu. Akcent na pracę zespołową, właściwy opis i zrozumienie problemu. Wiesz, że założeniem Kaoru Ishikawy było wykorzystanie diagramu rybiej ości do szukania rozwiązań a nie do szukania przyczyn problemu? Z pewnością ta inspiracja pozwala lepiej to zrozumieć.

Obrazek

"5 x dlaczego - pierwszy podręcznik metody" - Martyna Brożyńska, Anna Lis, Krzysztof Kowal i Michał Szymczak

Jedyna poznana przeze mnie inspiracja rozbijająca na czynniki pierwsze narzędzie "5Why". Cieszy mnie duża liczba przykładów, pytań. Analiza 5Why wcale nie jest taka prosta. Trudność polega m.in. na tym, iż nie wszystkie odpowiedzi, które usłyszmy będą prowadziły do rozwiązania. Uważajmy też na mylenie przyczyn i objawów...

Obrazek

"Praktyczny przewodnik 5s czyli jak wdrażać, żeby wdrożyć" - Marcin Kamieński i Ludwik Sieczkowski

Obu autorów znam i przez kilka lat miałem przyjemność współpracować podczas wdrażania 5s. Inspiracja jest świetnym przewodnikiem, który pozwoli kompleksowo przygotować się do implementacji tej metody/narzędzia/praktyki. Pod jednym warunkiem - jeżeli nie będziesz jej kojarzył tylko ze sprzątaniem. Świetna inwestycja czasu, która powinna zaprocentować sukcesem...

Obrazek

"Metoda 5S - zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające" - Zespół autorów: Jacek Selejdak, Dorota Klimecka-Tatar, Krzysztof Knop pod redakcją Marty Budzynowskiej"

Wiesz, że w praktyce dowiedziono, że przy prawidłowym wprowadzaniu praktyki 5S możemy spodziewać się wzrostu produktywności nawet o 30%? Ta inspiracja liczy 35str. Znajdziesz w niej opis 5 kroków, przykładową listę kontrolną i wykres radarowy jako przykład metody kontrolnej. Otrzymasz też wskazówki jak wdrożyć program 5S.

Obrazek

"Minimalizm daje radość" - Francine Jay

5S w życiu prywatnym, czy to możliwe? Autorka przedstawia metodę STREAMLINE, pomagającą rozprawić się z niepotrzebnymi rzeczami raz na zawsze. Każda litera słowa STREAMLINE reprezentuje kolejny etap. Pamiętaj, że rupiecie są towarzyskie i nigdy same długo nie leżą. Stań się minsumentem a ta inspiracja z pewnością pozwoli ci podczas wdrażania praktyki 5S.

Obrazek

"Zarządzanie magazynem - zapasy, WMS, Lean, Bezpieczeństwo" - Artur Łazicki, Lidia Krużycka, Lesław Zieliński, Radek Jurek, Elżbieta Jaworska i Paweł Krzyżak

Po tą inspirację sięgnąłem podczas realizacji jednego z projektów. Wykorzystałem m.in. metodę FEFO (FirstExpiryFirstOut - dla opracowania sytemu gospodarki materiałami o określonym terminie przydatności do zużycia.

Obrazek

"Doktryna jakości rzecz o skutecznym zarządzaniu" - Andrzej Jacek Blikle

prof. Andrzej Jacek Blikle... - to już mówi samo za siebie. 520 stron o nowej filozofii zarządzania. Znajdziesz tam setki wskazówek, punktów odniesień, "mięsa", które tak bardzo lubię. Od przywództwa przez komunikację interpersonalną, zrozumienie głosu procesu losowego po zarządzanie procesowe, koła jakości i nową epokę w zarządzaniu. Jak dla mnie obowiązkowa inspiracja w szczególności dla menedżerów (ale nie tylko).

Obrazek

"Strategie i praktyki sprawnego działania - Lean, Six Sigma i inne" - Adam Hamrol

Sprawność działania to umiejętność robienia rzeczy we właściwy sposób. O sukcesie decyduje charakter i talent przywódcy, jego konsekwencja w działaniu, umiejętność przekonania współpracowników do swojej misji i wizji przedsiębiorstwa oraz wyzwalania w ludziach postaw współuczestniczenia i autentycznego zaangażowania. Obok "Doktryny jakości" polecam menedżerom (i nie tylko).

Obrazek

"Leksykon Lean - ilustrowany słownik pojęć z zakresu Lean Management" - opracowany przez Lean Enterprise Institute pod redakcją Cheta Marchwińskiego, Johna Shooka i Alexis Schroeder

Opis kilkudziesięciu narzędzi/metod wykorzystywanych w szczupłym zarządzaniu. Syntetycznie, choć możesz tu odnaleźć nowe inspiracje np. dot. Lean Thinking (myślenia zgodnie z zasadami Lean), tj. Cel-Proces-Ludzie. Czy wioski procesowe są idelanym rozwiązaniem? Poczytaj...

Obrazek

"Szczupłe rozwiązania - czyli jak przedsiębiorstwa i ich klienci mogą pomnażać korzyści ze wzajemnej współpracy stosując zasady Lean Management" - James P.Womack i Daniel T.Jones

Jak nauczyć się widzieć konsumpcję, czym różni się czas percepcyjny od czasu zegarowego. Kolejna świetna lekcja/inspiracja do przygotowania mapy strumienia wartości. I perełka: "Myślenie procesowe dopełnieniem myślenia strategicznego i finansowego". Znajdziesz tu wskazówki dot. metody szczupłej transformacji.

Obrazek

"Podręcznik TWI - doskonalenie niezbędnych umiejętności przełożonych" - Patrick Graupp i Robert J.Wrona

Jeżeli planujesz implementacje TWI koniecznie zapoznaj się z tą inspiracją. Krok po kroku opisane niezbędne działania, rafy oraz przykłady. Jeżeli nie planujesz - wykorzystaj wiedzę tu zdobytą podczas np. standaryzacji/utrzymania wprowadzonych zmian. A może onboarding jest obszarem, na którym obecnie się koncentrujesz? Jak widzisz potęga tej publikacji jest ogromna.

Obrazek

"CEL I - doskonałość w produkcji" - Eliyahu M.Goldratt i Jeff Cox

Długo zwlekałem z lekturą tej książki. Czy TOC może się przydać Sigmolowi-Leanowcowi? Zdecydowanie tak. 11 mln sprzedanych egzemplarzy nie może być dziełem przypadku. Akcja powieści toczy się w pewnej fabryce gdzie problemów nie brakuje. Od czego zacząć? Może od identyfikacji ograniczeń systemu...? Czy znajomość wszystkich faktów w przypadku braku procesu myślowego wystarcza? Znajdź odpowiedź na pytania: "Co zmienić?", "Na co zmienić?" i "Jak spowodować zmianę?"

Obrazek

"Skuteczne rozwiązywanie problemów" - Krzysztof Dobrowolski

E-book napisany przez inspiratora wielu Lean`owców. Krzysztof opisuje kolejną (obok wcześniej wspomnianym raporcie A3) metodę - 8D. Ten opis to "przejście przez cykl rozwiązywania problemów z opisem wielu przydanych narzędzi. Pamiętaj 8D - to nie formularz, to cykl rozwiązywania problemów. Ta inspiracja przyda się z pewnością. Polecam

Obrazek

"LSS Plutus - Lean Six Sigma dla małych i średnich przedsiębiorstw" - Piotr Grudowski i Ewa Leseure

Koncepcja Lean Six Sigma opiera się na pięciu zasadach: rynku, elastyczności, koncentracji, szybkości ("prawo Little`a") oraz kompleksowości i kosztów. Z pewnością może być przydatna dla sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) - nie mam co do tego wątpliwości. Nowa (jak dla mnie) metoda LSS Plutus opisana w cyklu DMAICS...

Obrazek

"Zegar rozwiązywania problemów" - Tomasz Król

Zegar rozwiązywania problemów to kolejna (wg koncepcji autora książki) metoda 12 kroków (PDCA = 4, 8D = 8, DMAIC = 5/23). Napisana w formie opowieści gdzie bohaterowie: Janusz Słaby, dyrektor Ważny, trener - Wiktor Skuteczny przy wykorzystaniu zegara rozwiązują problem.

Obrazek

"Lean Management Po Polsku - o dobrych i złych praktykach" - Tomasz Król

W tej inspiracji znajdziesz 11 i pół powodu dlaczego zmiana się nie udaje. 12 przyczyn mogących prowadzić do porażek przy wdrażaniu Lean (i nie tylko) wraz z ciekawymi przykładami. Samo życie - cóż tu więcej dodać. Jeżeli chcesz poznać/utrwalić sobie przeszkody, które utrudnią ci Lean`owe życie - sięgnij po tą inspirację.

Obrazek

"Lean droga do minimalizmu" - Tomasz Król

Obok wcześniej opisanej książki "Minimalizm daje radość" - inspiracja jak być minimalistą w życiu prywatnym. Przyznam, że nabywając tą lekturę w drodze zakupu spodziewałem się czegoś innego... Studium przypadku i "praktycznego" wykorzystania w codziennej pracy. Pierwsze kartki i upss, Tomek zabiera mnie w świat swojego życia prywatnego. Pojawiły się wątpliwości, czy chce, mam potrzebę poznawać szczegóły Jego życia. Wszak nie na to liczyłem. Kolejne czytane kartki, rozdziały i świadomość, że Lean nie kończy się w godzinach pracy. Wydaje się to oczywiste, jednak nie zawsze tak jest . Deja vu z książką "Minimalizm daje radość" (5S w życiu codziennym, polecam lekturę). Nie poznałem żadnych nowych narzędzi czy metod. Strata? No way. Jeżeli zrozumiemy, uwierzymy i będziemy konsekwentni, to jedynym ograniczeniem jesteśmy my sami. Lean, Kaizen, Six Sigma to sposób myślenia i działania (tak, tak, wielu o tym pisało). Tak więc zachęcam do lektury, wbijajcie cLEAN (klin) i negujcie status quo. Wisienka na torcie to str. 130 i pkt 5

Obrazek

"Planeta K. pięć lat w japońskiej korporacji" - Piotr Milewski

Jak chyba większość pasjonatów Lean, Kaizen i Six Sigma czerpie dużo ze źródła, kraju gdzie Kaizen i Lean (TPS) się rozwinęły. Książka Piotra Milewskiego "Planeta K. Pięć lat w japońskiej korporacji" wywołała głęboką refleksję na temat jednoznacznej opinii w zakresie człowieka/pracownika mającego być fundamentem, sercem i umysłem. Całkowita rezygnacja z indywidualizmu na rzecz bezwarunkowego podporządkowana się regułom... czy to może pomóc Pracownikowi, Klientowi i wreszcie Firmie w ich rozwoju? Firma K. zapewnia świetny onboarding, posiada na wszystko standardy, pracuje nad kształtowaniem Pracownika. A jednak możesz zostać pariasem. Polecam książkę Pana Piotra, czyta się jednym tchem, zaburza czasem zbudowany idealny obraz, oferuje dziesiątki i setki refleksji. Ja zabieram ze soba wiele, jednak kluczową pozostaje zachowanie balansu, tj. indywidualizm + zespół (nie albo albo), dom + praca, szczerość + kompromis...

Obrazek

"RysowAnka szczęścia - podpowiednik myślenia wizualnego" - Anna Zielińska-Stecyna

Nie wiem czy będę obiektywny. Znam Anię, miałem przyjemność "opiekować" się Anią podczas drogi i certyfikacji Green Belt. Ania jest żywym przykładem, że Six Sigma i Lean zmieniają sposób myślenia i działania. Ania w swojej opowieści zabiera nas w podróż. Nie znajdziecie tam jednak naukowo opisanych narzędzi, lecz sposób ich praktycznego wykorzystania w życiu codziennym. To umiejętność i determinacja, którą posiadło niewielu. Książka jest dla osób, które szukają inspiracji w zakresie Lean i Six Sigma. P.S. - moja osoba pojawia się też w tej opowieści...

Obrazek

"Myślenie pytaniami" - Marielee Adams

Książka cenna dla mnie z co najmniej dwóch powodów. Pierwszy to prezent i dedykacja od mojego Przyjaciela - Przemka Plichty. Drugi to pytania jako esencja doskonalenia. Sam często powtarzam, że trzy kluczowe pytania na drodze rozwiązywania problemów to: "Co? Jak? Dlaczego?" Pytania otwierają nasz umysł, łączą nas ze sobą i wstrząsają przestarzałymi paradygmatami. Brzmi znajomo? No tak, wszak Kaizen nakazuje negowanie obecnego status quo. Czy to tylko Kaizen? Podobno Albert Einstein powiedział: "Kwestionuj wszystko i pytaj o wszystko". Warto pamiętać, że pytania działają jak napęd. One programują to, jak się zachowujemy i do jakich rezultatów dochodzimy.

Obrazek

"Autonomiczne utrzymanie ruchu" - seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

Autonomiczne utrzymanie ruchu to element TPM polegający na zaangażowaniu operatorów w utrzymanie obsługiwanego sprzętu, niezależnie od działań SUR (Służb Utrzymania Ruchu). Bo przecież kto wie najlepiej co w trawie piszczy jak nie operator na co dzień pracujący przy maszynie?

Obrazek

"TPM dla każdego operatora" - seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

W tej inspiracji znajdziesz wskazówki jak przejść drogę od obsługi profilaktycznej (preventive maintenance) przez utrzymanie maszyn (tradycyjne metody) do TPM (Total Productive Maintennance - Kompeksowe Utrzymanie Maszyn/Ruchu. Jeżeli szukasz wsparcie w zakresie strategii rozwoju TPM - ta inspiracja jest dla ciebie.

Obrazek

"Szybkie przezbrojenie dla operatorów: system SMED" - seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

SMED - "Single-Minute Exchange od Die" ("jednominutowa wymiana matrycy"). Czy to możliwe... Podstawą SMED jest zmiana sposobu myślenia o przezbrojeniu. W tej inspiracji znajdziesz wskazówki dot. etapów wdrażania SMED, czym różnią się operacje wewnętrzne od zewnętrznych, dlaczego to tak ważne i jakie możesz odnieść korzyści. Jeżeli posiadasz park maszynowy - przeczytaj. Jeżeli nie - nie zapomnij, że przezbrajasz się także pewnie pomiędzy zadaniami...

Obrazek

"Standaryzacja pracy na hali produkcyjnej" -seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

Jeżeli wątpisz czy standaryzacja jest potrzebna, pamiętaj, że to punkt wyjścia. Pewnie znasz cykl PDCA. Czy słyszałeś o cyklu SDCA? A więc najpierw standaryzuj... W tej inspiracji odnajdziesz m.in. wyjaśnienie czym jest standard,  standaryzacja a czym standardowa praca...

"Standaryzacja dziś... jest niezbędnym fundamentem, na którym oparte będą usprawnienia jutro".

Obrazek

"Kaizen na hali produkcyjnej" - seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

Kolejna cała masa wskazówek jak wdrażać Kaizen, czym jest, jaki jest jego cel. Jeżeli planujesz warsztaty Kaizen - znajdziesz tutaj podpowiedzi jak się do nich przygotować i na co/kogo zwrócić szczególną uwagę. Same konkrety, które przy ich zrozumieniu można wykorzystać w swojej pracy.

Obrazek

"OEE dla Operatorów - całkowita efektywność wyposażenia"

- seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

Całkowita Efektywność Wyposażenia (Overall Equipment Effectiveness - OEE) - to narzędzie, które pozwala określić, jak efektywnie działają maszyny i urządzenia. Pomaga ono ustalić nie tylko, ile maszyna wytwarza produktów, ale także przez ile czasu rzeczywiście pracuje i jaki procent produktów spełnia normy jakościowe. Jak to zrealizować i z jakich elementów składa się wskaźnik OEE? Przeczytaj.

Obrazek

"Kanban na hali produkcyjnej" - seria Shopfloor wydawnictwa ProdPublishing.com

System kanban pomaga redukować nadprodukcję i eliminować marnotrawstwo. To "układ nerwowy" szczupłej produkcji ułatwiający utrzymanie harmonii i spójności w działaniu. Inspiracja obowiązkowa dla chcących kompleksowo podejść do wykorzystania kanban.

Obrazek

"Kanban - zobacz, jak skutecznie zarządzać pracą!" - Marcus Hammarberg i Joakim Sunden

Obok "Kanban na hali produkcyjnej" lektura/inspiracja obowiązkowa. E-book, który na 352 stronach uczy jak zrozumieć kanban, jakie zasady obowiązują, jak przygotować tablice kanban oraz jak zarządzać przepływem (wszak o to przecież chodzi). Do tego kilka gier, które można wykorzystać dla lepszego zrozumienia potęgi tego systemu.

Obrazek

„Jestem MOD – rozmowy o osobistej doskonałości”.

18 spotkań, 184 strony – brzmi trochę jak wywiad rzeka. Czy warto stać się współuczestnikiem tej rozwojowej dyskusji? Bezwzględnie tak.

Książka ma charakter dialogu pomiędzy dwoma osobami (Magdą i Igorem), wspartym ogromną ilością pytań otwartych, parafrazą, wnikliwymi odpowiedziami.

MOD odmieniony i przywołany w setkach przypadków w otoczeniu Złotej Piątki, Lean Six Sigma, MUDA, 5S, TPM, SIPOC, Standardach, Gemba, 5Why czy FMEA. Nie szukaj jednak klasycznego opisu narzędzi lecz ich kontekstu i użyteczności zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Jeżeli tego Ci mało odnajdziesz odwołania do 14 zasad E.Deminga czy 3 głównych źródeł zmienności w procesach.

Z pewności jest to inspirujące i wzbudza refleksje – i o to chyba chodziło Igorowi. Zainspirować by podążać drogą MODa. Polecam

Obrazek

Dowiedz się, jak przy pomocy dobrze skonstruowanych list kontrolnych uniknąć prostych błędów i stawić czoła skomplikowanym sytuacjom.

Poznasz zwrot: "omylność konieczna" Zapoznasz się z problemami ze skrajną złożonością. Wiedziałeś, że przyjmując na oddział chorego w bardzo ciężkim stanie i chcąc mieć szanse na utrzymanie go przy życiu, lekarze muszę wiedzieć, z jakiej części ich wiedzy skorzystać i zadbać o to, by 178 opartych na niej czynności, które należy codziennie wykonać, wykonano poprawnie.

Książka przedstawia uniwersalność list kontrolnych - dedykowana dla tych, którzy jeszcze nie dostrzegają potęgi checklisty. Polecam

Obrazek

„Make Your Bed – proste rzeczy, które zmieniają Twoje życie… a może i świat” – Admirał William H.McRaven

 

Jedna z bardziej inspirujących książek, które przeczytałem. 10 rozdziałów, 30 stron, ok. 3 godzin lektury, którą czyta się jednym tchem. Admirał Wiliam H.McRaven w dniu 17 maja 2014 roku wygłosił przemówienie podczas ceremonii rozdania dyplomów na Uniwersytecie Teksańskim – znajdziecie je na YouTube. Właśnie to wystąpienie było inspiracją do napisania książki, w której znajdziesz dekalog zmieniana świat – i jestem przekonany również siebie.

1.      Rozdział 1 – „Rozpocznij dzień od dobrze wykonanego zadania” bo „Jeśli chcesz zmienić świat - zacznij od posłania łóżka”. Drobne rzeczy wykonywane cyklicznie i konsekwentnie – czy nie przypomina Ci to Toyota Kata?

2.      Rozdział 2 – „W pojedynkę sobie nie poradzisz” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – znajdź kogoś, kto pomoże Ci wiosłować”. Uwielbiam – praca zespołowa i budowanie koalicji. Fenomen Teamu gdzie równanie: 2+2 daje większą wartość niż 4, bezcenny efekt synergii.

3.      Rozdział 3 – „Hartu ducha nie mierzy się w centymetrach” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – nie mierz niczyjej wartości w centymetrach”. Lubimy oceniać, często zbyt szybko. W swoim życiu spotkałem wielu ludzi, którzy okazali się wielkimi wojownikami mimo z pozoru nie wyglądających na takich. Od nich nauczyłem się wiele ale przede wszystkim Pokory.

4.      Rozdział 4 – „Życie to nie bajka – cała naprzód!” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – nie przejmuj się, że zostałeś „ciastkiem w cukrze”, tylko walcz dalej”. Z pozoru dodatkowo otrzymywane zadanie (z założenia „za karę”) wzmacnia nasz hart ducha i daje poczucie pewności siebie.

5.      Rozdział 5 – „Porażka cię wzmocni” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – nie bój się cyrku” – dodatkowe ćwiczenia „za karę”, paradoksalnie doskonalą nasze kompetencje.

6.      Rozdział 6 – „Podejmuj wielkie wyzwania” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – skacz na łeb na szyję” – próbuj nowych rozwiązań, które mogą być bardziej skuteczne.

7.      Rozdział 7 – „Nie bój się rekinów” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – nie uciekaj przed rekinami” – nowe, nieznane, ryzyka są czymś naturalnym. Zamiast ich unikać – staw im czoło.

8.      Rozdział 8 – „Wykorzystaj każdą okazję” – bo „Jeśli chcesz zmienić świat – w najtrudniejszych chwilach musisz dać z siebie wszystko”. Procesy, projekty, doskonalenie to ciągłe wyzwanie, warto dostrzegać szanse a trudności potraktować jako kolejną lekcję. To także sprawdzanie naszej determinacji w osiąganiu celów.

9.      Rozdział 9 – „Dawaj innym nadzieję” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – zacznij śpiewać kiedy toniesz w błocie”. Każda zmiana, działanie ma swoje trudne chwile. Jako lider wspieraj swój zespół w chwilach zwątpienia. To najcenniejsze paliwo. Cały czas mam w głowie słowa Stefana Kisielewskiego: „To, że jesteśmy w dupie, to jasne. Problem w tym, że zaczynamy się w niej urządzać”

10.  Rozdział 10 - „Nigdy, przenigdy się nie poddawaj!” bo „Jeśli chcesz zmienić świat – nigdy, przenigdy nie bij w dzwon”. Bicie w dzwon odznacza poddanie się w przypadku trudności, które spotykają każdego jeżeli podejmuje jakiekolwiek działania. Chcesz się poddać – nie zaczynaj doskonalenia. To nie będzie droga usłana różami ale gwarantuje – da ogrom korzyści i satysfakcji.

 

10 cennych i uniwersalnych (przynajmniej dla mnie) rad jak zmienić (nie tylko) świat. Książka została napisana po przemówieniu, o którym wspomniałem na początku. Maksyma Uniwersytetu Teksańskiego brzmi: „Zmienianie świata zaczyna się tutaj”. Jeżeli więc te 10 powyższych wskazówek są Tobie bliskie – to zmienianie świata i Ciebie znajduje się właśnie w Tobie.

Życzę praktycznego wykorzystania tych cennych porad.

Obrazek

"6σ – Six Sigma dla menedżerów” Kamil Torczewski.

✍️ 6σ – Six Sigma dla menedżerów – jak za pomocą liczb, danych i faktów usprawnić procesy i zmienić kulturę organizacyjną” – książka, którą każdy Sigmol i pasjonat ciągłego doskonalenia powinien przeczytać ????

✍️ Zbigniew Wodecki śpiewał kiedyś piosenkę „Lubię wracać tam gdzie byłem”. Ta książka dla mnie jest podróżą przez świat, który odnalazłem 15 lat temu. Spróbuj i Ty ????
✍️ Kamil Torczewski to osoba, która właśnie kilkanaście lat temu uczyła i zaszczepiła we mnie pierwiastek Six Sigma a zmienione DNA towarzyszy mi do dzisiaj. Było warto ????
✍️ 284 strony kwintesencji Six Sigma i nie tylko… Kamil podzielił podróż przez świat Six Sigma na cztery części:
1️⃣ Co to jest Six Sigma – znajdziesz tutaj historię, jak to działa (metodyka DMAIC – mapa drogowa), infrastruktura Six Sigma (Black Belt, Green Belt, Master Black Belt, Yellow Belt, White Belt, Champion i Sponsor) oraz co równie interesujące – fakty i mity dot. tej metodyki.
2️⃣ W drugiej części możemy poznać porady jak odnieść sukces w krótkim terminie. Poprzez wybór właściwych projektów przez wybór liderów po kształcenie i wsparcie liderów.
3️⃣ Część trzecia to wskazówki dot. uzyskania sukcesu w długim terminie czyli wdrażaniu programu Six Sigma. Czy i kiedy jest dobry moment, od czego zacząć wdrażanie. Strategia, taktyka i akceptacja.
4️⃣ Na pewno zaciekawią Cię powszechne patologie w programie Six Sigma oraz o tym, jak ich uniknąć. O tym dowiesz się z części czwartej.
Trudno nie zgodzić się (mówię o swoim doświadczeniu), że Six Sigma jest niezwykle spójną, logiczną i zdroworozsądkową koncepcją.
???? Co ja zabieram ze sobą i do czego zachęcam i Ciebie?
???? Six Sigma to nie tylko narzędzia poprawy procesu ale także/przede wszystkim – narzędzia wspierania realizacji strategii. Bo przecież (wiem, wiem – może to mało popularne) ale żaden biznes nie będzie w długim okresie interesował się niczym, co nie przekłada się na pieniądze ????
???? Elastyczność, nieubłagany pragmatyzm i kompetencje liderów – to z pewnością siła rażenia Six Sigma ????
???? W projektach Six Sigma (wykorzystujących DMAIC jako road mapę) nie chodzi o poprawę higieny procesu ale o efekt przełomowy ????
???? Liczby, Dane i Fakty – minimum beletrystyki, maksimum konkretów. Tak, tak to wymaga cierpliwości i konsekwencji aby oprzeć się pokusie szybkiego przechodzenia do rozwiązań (pamiętaj o założeniu: nie idę dalej, dopóki nie mam pewności na czym stoję) ????
???? Nie oczekuj, że ingerencja w proces będzie spektakularna, spektakularny ma być jej efekt. W DMAIC nie chodzi o samą interwencje – to często jest zaledwie kosmetyka, nieraz drobnym doregulowaniem. Chodzi o zrozumienie – o odkrycie jak działa proces ????️
???? W DMAIC – mapie drogowej projektu, nie ma najważniejszego etapu. Siła metodyki tkwi w sekwencji kroków. Natomiast infrastruktura (Yellow, Green, Black Belts czy Champion) nie maja być „firmą w firmie” ani celem w samym sobie. Sztuką jest skutecznie gospodarować tymi zasobami pozwalającymi na systematyczne rozwiązywanie kluczowych problemów firmy ????
???? Bardzo urzekło mnie porównania DMAIC do bolida gdzie lider i zespół to napęd a Sponsor to kierowca. Zresztą – w tej książce tak ciekawych porównać, cytatów, inspiracji jest tak wiele, że zdecydowanie ułatwia i uprzyjemnia to zrozumienie przekazu i przekonanie, że… warto inwestować w Six Sigma. ????️
???? Zachęcając do lektury tej bardzo wartościowej pozycji, użyję słów Kamila: „Pozwól, aby ta książka stała się twoim przewodnikiem, a Six Sigma – twoim sprzymierzeńcem w budowaniu organizacji, która nie tylko będzie osiągała wyniki, lecz także stanie się źródłem satysfakcji” ????????

???? Kamil – dziękuję za tą książkę, podzielenie się swoim doświadczeniem, wskazówkami – w moim przypadku Twój przewodnik znajduje się już na honorowym miejscu wśród innych pozycji z tej tematyki ????