Warsztat: gra symulacyjna Holonix – 5 zasad wdrażania LEAN

„Lean to tylko kilka stosunkowo prostych idei i mnóstwo ciężkiej pracy. Jednocześnie uczenie Lean zawsze okazuje się sporym wyzwaniem, ponieważ jest to strategia, której nauczyć się można tylko poprzez działanie”

CELE I KORZYŚCI

    HoloniX® jest grą zespołową, w której uczestnicy doświadczają:
  • Przejścia przez proces zmiany, kształtowania systemu organizacyjnego w uporządkowany, metodyczny sposób
  • Wykorzystania podejścia Lean, do wprowadzenia, stałego, ułożonego i racjonalnego działania w procesie usprawniania
  • Kształtowania systemu pracy, systemu zmiany  i łączenia obu w codziennym działaniu
  • Budowania ról, aktywnie organizujących proces wprowadzania usprawnień
  • Kształtowania porozumienia pomiędzy rolami (stanowiskami, jednostkami organizacyjnymi)
  • Zmiany kultury organizacyjnej i komunikacji sprzyjającej wprowadzeniu zmian

PROGRAM

  • Uczestnicy wcielają się w rolę osób zatrudnionych w jednej z kosmicznych agencji HoloniX®, odpowiedzialnych za transport, przemieszczanie się w przestrzeni kosmicznej agentów, nazywanych Viatorami, którzy odpowiedzialni za prowadzenie międzygalaktycznych negocjacji z przedstawicielami innych ras lub podejmowanie innych działań pozwalających zapewnić pokój międzygalaktyczny.
  • Każdy z Viatorów musi więc szybko, pewnie i z gwarancją powrotu (w jednym kawałku) przemieszczać się w przestrzeni kosmicznej i wracać do centrali.
  • Viatorzy przemieszczają się w przestrzeni z wykorzystaniem  specjalnego urządzenia - transmutera. Transmuter jest bardzo złożonym, delikatnym urządzeniem, wymagającym starannego przygotowania, zwłaszcza, że może on być wykonany w różnych wersjach zależnych od dystansu, jaki musi przebyć Viator.
  • Wytworzenie wymaga przygotowanie transmutera wysyłającego i powrotnego
  • Czym jest Lean
  • Dalekosiężna/ogólna koncepcja
  • 5 Zasad Lean:
    Krok 1 - Zdefiniowanie wartości produktu/ usługi przez Klienta
    Krok 2 – Mapowanie procesów
    Krok 3 - Szybki i niezakłócony przepływ wartości
    Krok 4 - Działania dyktowane potrzebami Klientów

    Krok 5 - Ciągłe doskonalenie

  • Pozyskiwaniu i badaniu głosu Klienta; definiowanie wartości przez Klienta
  • Poszukiwanie, a następnie identyfikowanie i eliminowanie czynności dodających (VA) i nie dodających wartości (NVA) w procesie
  • Poszukiwanie, a następnie identyfikowanie i eliminowanie marnotrawstw (8 MUDA)
  • Projektowanie działania z wykorzystaniem 3 złotych zasad (obiektywizmu), odnoszących się do faktów (Gemba-Genbutsu-Genjitsu)
  • Wprowadzanie usprawnień z wykorzystaniem filozofii Kaizen, 5S i cyklu PDCA (koło Deminga)
  • Skupienie się na efektywności przepływu usługi/produktu przez proces
  • Analizie wskaźników efektywności i skuteczności (m.in. Lead Time, Cycle Time)
  • Standaryzowanie działania

HoloniX® został pomyślana jako gra, symulacja, która w zabawowej, interesującej i …. kosmicznej formule na ułatwiać zrozumienie trudnych niekiedy zagadnień związanych z optymalizacją złożonych systemów organizacyjnych, niebędących systemami produkcyjnymi.