„Szybciej osiąga się rezultaty, jeżeli jesteśmy w stanie zdać sobie sprawę z naszych słabości, braków, potrafimy wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski i naszym priorytetem będzie pozbycie się ich”
CELE I KORZYŚCI
Nabycie praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów
Poznanie metod rozwiązywania problemów (PDCA, 8D, A3, DMAIC)
Nabycie umiejętności identyfikacji przyczyn źródłowych problemu,
Nabycie umiejętności stosowania narzędzi wspierających rozwiązywanie problemu
Poznanie narzędzi pozwalających utrzymanie wprowadzonych zmian
PROGRAM
Metody rozwiązywania problemów (PDCA, 8D, A3, DMAIC)
Problem Solving przy wykorzystaniu metody PDCA
Identyfikacja problemu – źródła wiedzy; definicja, 5Why a 5W2H
Czym jest projekt?
Infrastruktura projektowa: Zespół projektowy – Lider Projektu – Sponsor Projektu
Zabójcy projektów
Harmonogram działań vs cykl PDCA
Definiowanie celu – SMART/KOMAR/RUMAK
3 „złote” zasady odnoszące się do faktów – 3G (Gemba-Genbutsu-Genjitsu)
SIPOC – ogólny obraz procesu
Głos klienta (Voice Of Customer),
CTQ/CTC – Critical To Quality/Customer
Flowchart-swimlane – szczegółowy obraz procesu
Generowanie i wybór zmiennych (potencjalnych przyczyn problemu):
Burza mózgów (standardowa, usystematyzowana, 635)
Diagram pokrewieństwa
Diagram Ishikawy
Metoda N/3
Matryca kontroli-wpływu
Plan zbierania danych:
System pomiarowy kluczowe charakterystyki
Weryfikacja systemu pomiarowego
Arkusz kontrolny
Analiza zebranych danych:
Diagram Pareto-Lorenza
Histogram
Karta kontrolna
Wykres rozrzutu – korelacja i współczynnik Pearsona